Nyheder

Opbakning til rektor i Nyborg

Syv fynske rektorer bakker om om rektor på Nyborg Gymnasium, Henrik Vestergaard Stokholm, der har været ude i et utilsigtet, politisk stormvejr efter at han har givet to somaliske børn lov til at gå i skole mens deres familie venter på at deres sag om asyl bliver behandlet:

Stop de personlige angreb på Nyborg Gymnasiums rektor!
På Nyborg Gymnasium har rektor Henrik Vestergaard Stokholm besluttet, at 2 somaliske børn kan fortsætte i 10. klasse, mens familien venter på, at deres asylansøgning bliver behandlet. Børnenes 3 mindre søskende undervises af private i et lokale, som gymnasiet stiller til rådighed. Undervisningsministeriet har slået fast, at gymnasiet ikke gør noget ulovligt.
Beslutningen har ført til stærke reaktioner fra lokale politikere i Nyborg og fra medlemmer af Folketinget.  Henrik Vestergaard Stokholm har hele tiden holdt fast i, at han blot hjælper børnene med at kunne gå i skole. I vores grundlov slås det fast, at ”Alle børn i den undervisningspligtige alder har ret til fri undervisning i folkeskolen” (§76).
Som kolleger til rektor ved Nyborg Gymnasium kan vi kun støtte, at alle børn har ret til undervisning, og vi tager skarpt afstand fra de personlige angreb, der i løbet af debatten er blevet rettet mod Henrik Vestergaard Stokholm. De hører ikke til i en saglig debat. Det er i hvert fald det, vi lærer vores elever, når vi i gymnasiet arbejder med at udvikle deres demokratiske dannelse.

Underskrevet:
Christian Alnor, rektor Middelfart gymnasium og HF
Jesper Vildbrad, rektor Svendborg Gymnasium
Lone Bjørndal Thomsen, rektor Odense Katedralskole
Carsten Claussen, rektor Tornbjerg Gymnasium
Søren Hvarregaard, rektor Midtfyns Gymnasium
Susan Mose, rektor Sct. Knuds Gymnasium
Kurt René Eriksen, rektor Nordfyns Gymnasium

Elever til Biotekmesterskaberne 2019

På onsdag i næste uge deltager eleverne fra MfG’s  Biologi A- og Kemi A-hold i Biotekmesterskaberne i Biotekbyen i Kalundborg. Her kommer de til at møde omkring 450 gymnasie-elever der skal dyste mod hinanden. Vinderne kan kalde sig Biotekmester 2019.

Eleverne arbejder med fem forskellige cases: en om fermentering, en om destillation, en om enzymaktivitet, en om spildevandsrensning og en om kemisk syntese. Eleverne skal under deres forberedelse udarbejde en faglig beskrivelse af den pågældende proces, opstille en forsøgsproces og forklare hvordan denne videnskabeligt fungerer. Desuden skal de komme med et forslag til hvordan man ved hjælp af processen enten kan fremstille et nyt produkt og/eller løse et stort miljø- eller samfundsmæssigt problem med fokus på et eller flere af FN’s 17 verdensmål.

MfG-deltagerne fra Kemi A-holdet har arbejdet hårdt med hvordan man ved hjælp af kemisk syntese kan afhjælpe problemer med narkotika-afhængighed. Deltagerne fra Biologi A-holdet har arbejdet med fremstilling af biogas ud fra planteolie som et eksempel på hvordan man ud fra forskellige affaldsstoffer og energiafgrøder fra landbruget kan producere biogas til brug i gasnettet. Biogassen er på den måde en vedvarende energikilde.

Det er partnerskaberne Knowledge Hub Zealand og Kalundborg Rekrutteringsalliance, der i samarbejde med bl.a. Novo Nordisk, Novozymes, Equinor Refining Denmark, Kalundborg Forsyning, Lundbeck og Professionshøjskolen Absalon står bag Biotekmesterskaberne.

Det er første gang at Biotekmesterskaberne afvikles.

Stor spørgelyst ved Åbent Hus

Mandag aften var der Åbent Hus på Midtfyns Gymnasium. Og rigtig mange kommende elever og deres forældre var mødt op for at høre om gymnasiet og om den studentereksamen, som stadigvæk er et vigtig mål for mange unge.

Naturligvis er der på sådan en aften fokus på faktuelle informationer som fx optagelseskrav, studieretninger, transportmuligheder og valgfag. Men i en tid hvor mange, ikke mindst politikerne på Christiansborg, har skarpe holdninger til, hvor mange der skal gå på de gymnasiale uddannelser, er det måske mere tiltrængt end ellers at give de unge selv en mulighed for at høre, hvad det vil sige at gå i gymnasiet, hvad der kræves, og hvad en studentereksamen kan føre til. Og dem, der er bedst til at fortælle det, ja, det er faktisk de elever, der allerede går på gymnasiet.

Derfor var aftenens program for en stor del lagt i hænderne på gymnasiets egne elever. Men også en tidligere elev kom forbi. Casper Lorenzen, der læser idræt og sundhed på Syddansk Universitet, blev student i 2015. Han kunne fortælle, hvordan Midtfyns Gymnasium har vist sig et være det helt rigtige faglige og uddannelsesmæssige valg for en ung fyr fra Kværndrup. Han understregede, med et glimt i øjet, at der naturligvis også kunne være andre grunde til at vælge Midtfyns Gymnasium: venskaber, sammenhold og ikke mindst gode fester.

Det sociale og faglige fællesskab, der trives så godt på Midtfyns Gymnasium, var i Casper Lorenzens øjne en væsentlig grund til at vælge en STX på Midtfyns Gymnasium.

Efter oplæggene i gymnasiets fællesområde kunne gæsterne bevæge sig rundt på gymnasiet, hvor fag og studieretninger blev præsenteret af elever og lærere. I gymnasiets kantine kunne man slutte aftenen af med kage og kaffe.

Hvad skal du være når du bli’r stor?

Det er et spørgsmål, de fleste unge jævnligt bliver afkrævet et svar på. Men det er, som om kravet til svaret – ikke mindst når samfundet stiller spørgsmålet – er blevet skærpet de seneste år. Som ung skal man være målrettet og effektiv, når man bevæger sig gennem uddannelsessystemet. Det betyder blandt andet, at der er kommet karrierelæring på skemaet på Midtfyns Gymnasium. Det vil sige, at gymnasiet ikke kun skal fokusere på elevernes faglige udbytte, men også gøre dem bedre til at træffe valg om videregående uddannelse og karriere.

Hvordan gør man så det? Ja, man kan gøre som Midtfyns Gymnasium, nemlig invitere en ung mand, der allerede har valgt sin karrierevej og gerne fortæller om det.

Tim Madsen er maskinmesterstuderende hos Simac i Svendborg. Tim er også ansat hos Maersk. Fredag formiddag kunne han fortælle en flok 2g’ere på Midtfyns Gymnasium om en spændende verden på verdenshavene kombineret med studierne i Svendborg. Og om et fremtidigt maskinmestererhverv, der ikke kun handler om maskiner, men i ligeså høj grad om ledelse.

Spørgelysten var stor hos gymnasieleverne. Og undervejs kunne Tim Madsen aflive et par fordomme eller to. Blandt andet at livet til søs kun er for mænd, og at et familieliv, hvor man er væk fra hjemmet i en længere periode, også har sine fordele.

Formiddagen blev sluttet af med spillet Rising Star Game. Det er et computerbaseret, praksisorienteret rollespil udviklet af Maersk, hvor gymnasieeleverne i grupper skulle konkurrere om at løse en lang række opgaver, som man typisk møder, når man arbejder på et containerskib som maskinmester.

Opgaverne var ikke nemme. Løsningerne krævede at man havde hørt godt efter i matematik- og fysikundervisningen. Så der var sved på panden hos flere, da Tim Madsen kunne afblæse kampen og kåre en vinder.

Forfatter på besøg

En gang om året bliver gymnasiets bibliotek omdannet til LITTERÆR CAFE. Så er der dømt litteratur og litteraturdiskussion – og naturligvis kaffe, te og kage.

I år er det forfatteren Fie Huusfeldt der fortæller om sin litteratur. Fie er selv student fra Midtfyns Gymnasium. Hun er uddannet folkeskolelærer og cand.mag. fra Danmarks Pædagogiske Universitet. Og så har hun masser af erfaring med skriveundervisning. Dagens program byder da også på en workshop i kreativ skrivning.

Det er elevrådet der i samarbejde med biblioteksudvalget arrangerer Den Litterære Cafe.

Levende litteratur på MfG

Den 26. november får Midtfyns Gymnasium besøg af forfatter- og tidligere MfG-elev – Fie Huusfeldt. Det sker i forbindelse med gymnasiets årlige litterære cafe som arrangeres af elevrådet i samarbejde med biblioteksudvalget.

Fie Huusfeldt vil fortælle om sin litteratur og desuden lave en kreativ skriveworkshop hvor deltagerne får lov til at prøve nogle af de redskaber en forfatter har i sin skriveværktøjskasse. Undervejs vil der blive serveret kage, te og kaffe.

Den litterære cafe er åben for MfG-elever. Send en besked til tk@mfg.dk eller ebj@mfg.dk eller tilmeld dig hos elevrådet eller på tilmeldingsplakaten i fællesområdet.

Læs mere om og af Fie Huusfeldt her:

http://efterskolen-epos.dk/underviser/fie-huusfeldt/

http://www.lapidar.dk/2017/roser-er-roede-violer-er-blaa/

MfG kigger mod nord

I lyset af de faldende ungdomsårgange og de økonomiske vilkår for ungdomsuddannelserne har bestyrelserne for Svendborg Gymnasium, Faaborg Gymnasium og Svendborg Erhvervsskole & Gymnasier besluttet at undersøge fordelene ved et udvidet/tættere samarbejde, evt. en fremtidig fusion, mellem de tre institutioner.

Midtfyns Gymnasium indgår ikke i dette arbejde selvom vi har været involveret i drøftelserne siden sommeren 2017, og vi har deltaget i møder i STUK (Styrelsen for Uddannelse og Kvalitet) om bl.a. vilkår og regler for fusioner.

Beslutningen om ikke at deltage blev taget af Midtfyns Gymnasiums bestyrelse på et ekstraordinært bestyrelsesmøde d. 3. oktober. I stedet for at takke ja til deltagelse besluttede bestyrelsen at man ville arbejde frem imod etableringen af et bredt ungdomsuddannelsestilbud i det midtfynske område med nytænkning af indholdssiden. Konkret skal det nuværende tilbud udvides til en flerstrenget institution i Ringe, gerne med eud-indgang i overensstemmelse med udmeldinger fra begge sider i Folketinget og fra uddannelseseksperter. Alle politiske signaler tyder på at et centralt element i fremtidens institutionslandskab skal være en mere decentral struktur for erhvervsuddannelserne.

Realiseringen af en sådan vision kræver samarbejdspartnere, herunder erhvervsskoler. Midtfyns Gymnasiums bestyrelse vil i første omgang undersøge samarbejdsmuligheder mod nord, herunder i Odense-området. Baggrunden for orienteringen mod nord er Midtfyns Gymnasiums geografiske beliggenhed og demografien i den nordlige del af Faaborg-Midtfyn Kommune som resulterer i søgemønstre til de øvrige ungdomsuddannelser som primært er orienteret ind mod Odense. Befolkningsfremskrivninger forstærker yderligere dette forhold.

Næste step bliver at undersøge økonomien i et sådant projekt, velvidende at de økonomiske rammer for fusioner, således som lovgivningen ser ud for øjeblikket, ikke er attraktive.

Nyt fra Istanbul

I sidste uge var MfG i Istanbul for at diskutere samarbejdsmuligheder med David Helliwell og Dale Taylor, begge fra SAC American School in Istanbul. Skolen har omkring 650 elever og tilbyder en tyrkisk studentereksamen og en IB. Skolen drives af en non-profit fond; det er med andre ord en privatskole. Skolen ledes af canadiske Dale Taylor. Skolen er kun fire år gammel, og en stor del af undervisningen foregår på engelsk, ligesom arbejdssproget er engelsk.
Mødet var både positivt og konstruktivt. Dale Taylor var meget interesseret i at etablere et internationalt samarbejde, bl.a. i form af lærer- og elevudveksling. Næste step bliver at en delegation fra SAC kommer til Ringe i foråret.