Stinna Pedersen

MfG har høj trivsel og sundhed

Færre elever på Midtfyns Gymnasium drikker hver weekend. Det kunne den landsdækkende undersøgelse UNG 19 lavet af Statens Institut for Folkesundhed på SDU konstatere den anden dag. Undersøgelsens resultater blev frigivet i en rapport den 11. december 2019, og her er der bl.a. fire punkter, hvor Midtfyns Gymnasium skiller sig positivt ud, hvad angår trivsel og sundhed på gymnasieuddannelserne.

Punkt 1: Færre elever drikker hver weekend sammenlignet med resten af landet

Punkt 2: Færre elever ryger hver dag end på resten af landets gymnasieuddannelser

Punkt 3: Færre elever er stressede end landsgennemsnittet

Punkt 4: Flere elever synes godt om skolen 

Undersøgelsen og dens resultater er omtalt i Fyns Amts Avis onsdag den 18. december og hele artiklen kan læses på faa.dk, hvis man har adgang.

Talentpleje på MfG

I fem uger har Midtfyns Gymnasiums 1y haft besøg af tre elever fra Carl Nielsen Skolen. Eleverne er særligt dygtige til matematik, og derfor har de deltaget i matematikundervisning på gymnasiet i stedet for i deres almindelige folkeskoleklasse. Dette for at sikre, at de blev udfordret nok.  Historien er på Midtfynsposten.dk og kan læses her.

 

MfG til OL i biologi

Til januar 2020 afholdes den årlige Biologiolympiade på Aarhus Universitet. For at kunne deltage til OL har elever skullet kvalificere sig via en indledende runde. Årets deltagerantal til den indledende runde var ny rekord, idet ca. 2300 elever fra 64 skoler rundt om i Danmark var tilmeldt skolerunden.
På baggrund af de 2300 indsendte besvarelser har 30 elever formået at kvalificeret sig til en plads i
semifinalen 2020, og en af de kvalificerede er Emilie Kej Larsen fra 3y på Midtfyns Gymnasium! Kæmpe stort tillykke til Emilie og rigtig meget held og lykke til januar!

 

Herunder ses listen over de elever, der har kvalificeret sig til Biologiolympiaden til januar:

Bagsværd Kostskole og Gymnasium: Tobias Spliid Hansen og Sebastian Lohmann Rasmussen
Birkerød Gymnasium: Josefine Møgelvang og Lindy Zhou
Borupgaard Gymnasium: Dania Ali Kuthayer Al-Hamdani
Favrskov Gymnasium: Andrea Rosenvang Mathiesen
Frederiksberg Gymnasium: Shania Lashkari
H.C. Ørsted Gymnasiet, Ballerup: Sofie Buur Beck
H.C.Ørsted Gymnasiet, Lyngby: Nikolaj Can Kurt og Kasper Nordlund
Herning Gymnasium: Emil Moesgård Nielsen og Joseph Magnaye Christensen
Midtfyns Gymnasium: Emilie Kej Larsen
NEXT Sukkertoppen: Gymnasium, Julian Aksel Nim
Nykøbing Katedralskole: Clara Grøndahl Pedersen og Iben Illum Søndermand
Rosborg Gymnasium: David Vu Bui
Roskilde Katedralskole: Carl-Emil Risum Rauer
Sankt Annæ Gymnasium, Philip Kjærside
Skanderborg Gymnasium: Lukas Helming og Mikkel Tegtmeier
Skive College: Poul Esdal Hempler
Sorø Akademi: Mathilde Kirstine Bendix Hansen og Jonatan Høhne
Vestfyn Gymnasium: Annika Osborne og Emil Clemmensen
Vibenshus Gymnasium: Johan Sørensen
Virum Gymnasium: Susanne Brun Madsen og Carl Munkholm
Zahles Gymnasium: Peter Sabroe Olesen

Klimadag på MfG

Fredag de 8. november afholdt MfG ‘Klimadag’ med det formål at oplyse skolen elever om samtidens klimaproblematikker og give input til, hvordan eleverne selv kan gøre en forskel.
Gymnasiet fik bl.a. besøg af Greenpeace, som holdt foredrag om nogle af de ting, de som organisation gør, for at påvirke klimadebatten. Eleverne skulle herefter arbejde med forskellige workshops, som blev varetaget af både gymnasiets egne lærere, folk fra SDU, DTU og fra Espergærde Gymnasium.  Der var workshops i alle afskygninger, så eleverne kunne både arbejde med fx CO2-aftryk, klima og social ulighed, Greta Thunberg og diskursanalyse, verdensmålene og meget mere. Der var også mere praktiske workshops, som fx at lære at lappe sin cykel, så man kan cykle mere i stedet for at tage bilen, eller DIY med gammelt tøj, som kan genopfriskes, eller hvordan man laver klimavenlig mad.

En workshop havde fokus på afdækning af dagen, og det mundede bl.a. ud i en reportage samt en lille stemningsfilm, som kan ses her.

Atypisk brobygning får opmærksomhed

Midtfyns Gymnasium har en særlig måde at arbejde med matematik i brobygning på – vi lader nemlig vores elever være folkeskolelærere i matematik på den lokale folkeskole, og gymnasielærerne er i praktik på folkeskolen.

Udover denne udveksling kommer folkeskoleeleverne fra Ringe også her på gymnasiet i forbindelse med begivenheden “Matematikkens Hus”, som i år finder sted fredag den 1/11-2019. Dette tætte samarbejde skaber en mere gangbar bro fra folkeskole til gymnasium, og denne gevinst er ikke bare noget, der udpeges af gymnasiets lektor og matematikvejleder Marianne Weye Sørensen, for Midtfyns Gymnasiums atypiske brobygning er nu også blevet positivt omtalt på Gymnasieskolen, og man kan læse artiklen her.

 

Tidligere MfG student og punktummet

Mette Nielsen, som satte sit punktum på MfG i 2014, hvor hun blev student, er ikke færdig med de punktummer. Nu læser hun nemlig dansk på SDU og har lavet et projekt om sproget på de sociale medier. Det projekt blev faktisk så godt, at det nu er blevet udgivet som en artikel i den seneste udgave af Nyt fra Sprognævnet.
Du kan læse artiklen “Punktum – et tegn i forandring” her og blive klogere på, hvordan der skrives online.

Vinder af DM

Markus Valentin Nielsen fra 2.em på Midtfyns Gymnasium har i dag vundet DM i novelleskrivning for unge mellem 16 og 21 år. Det er Dansk Forfatterforening, der står bag konkurrencen, hvori Markus deltog med novellen ”Lars Tyndskids Marker”. Novellen handler om livet som ko, der i øvrigt er mere komplekst end som så, siger Markus.

Markus har med sin førsteplads i konkurrencen vundet et skrivekursus på Vallekilde Højskole med 19 andre unge. Her skal de undervises i skrivning af flere forskellige danske forfattere. Alle på Midtfyns Gymnasium ønsker Markus stort tillykke. Vi glæder os over, at både skrivefærdigheder og skrivelyst er så flot repræsenteret i Ringe.

Besøg fra Chiclana, Spanien

På Midtfyns Gymnasium har vi haft besøg fra Chiclana, Spanien den 11.-16. september. Både danske og spanske elever var engagerede i besøget, som bl.a. bød på en tur til Odense, H.C. Andersens hus og en aften med dansk og spansk mad. I oktober og november, går turen så til Chiclana, hvor vores danske elever fra MfG skal udforske den spanske hverdag. Det glæder vi os til.

Konference på MfG

Den årlige konference om undervisning for elever med autisme på STX og HF afholdes i år på Midtfyns Gymnasium og arrangeres i et samarbejde mellem HF og VUC Nordsjælland og Gentote Studenterkursus. Konferencen finder sted fredag den 20. september fra 10.00-16.00. Tanken med konferencen i år er, at der er lavet et program, som er umiddelbart anvendeligt for både undervisere og mentorer.